Den gode vejrtrækning
02.01.2020

 

 

 

Gør livet bedre - med den gode vejrtrækning.

 

Åndedrættet er en skattekiste for både sind & krop

 

Mange af os tænker ikke så meget over vores vejrtrækning, selvom det fortjener vores opmærksomhed.

Åndedrættet, som er den ilt der sendes rundt i kroppen når vi trækker vejret, er nemlig kroppens vigtigste prioritet, og alle kropsfunktioner er afhængige af det.

Faktisk skal over 90% af vores energi komme fra åndedrættet, og jo bedre vi ilter krop og hjerne des bedre har vi det - både fysisk og mentalt. Det hjælper os bla. til at være mindre stresset, få mere energi og overskud samt bedre koncentration.

 

Når du retter fokus mod din vejrtrækning, hjælper du dig selv til at være mindre stresset og bekymret - og til større indre ro.

 

 

***************************************************************

 

 

Herunder er en lille øvelse du kan starte med at lave én gang dagligt, hvis du vil forbedre din vejrtrækning:

  1. læg dig på ryggen i en behagelig hvilestilling. Brug måtte, tæppe, pude m.m  - hvad du har brug for for at ligge godt og afspændt. læg den ene hånd på maven og den anden på den nederste ribbenskant i den ene side. Prøv om du kan slappe af i hele kroppen, og mærk at du hviler i lænden.

 

  1. Start med at aktivere åndedrætsmusklen, så du fornemmer at maven udvider sig i takt med din indånding. Du skal samtidig have en fornemmelse af at du udvider dig mod siderne, og bagtil mod ryggen. Fortsæt din indånding, ved at fylde dine lunger med luft, og mærk hvordan luften forplanter sig videre op til ribbenene. Du kan mærke efter med hænderne, om der sker noget.

 

 

  1. På udåndingen giver du bare efter, lader luften sive langsomt ud uden at presse, og lader brystkassen og resten af kroppen smelte ned i underlaget, så du bliver dejlig tung. Udåndingen må meget gerne vare længere end indåndingen. Mærk efter med hænderne om de synker indad igen, uden at du spænder op nogen steder, men ved at du slapper af, og giver efter i takt med udåndingen.

 

  1. Fortsæt øvelsen i 5-10 vejrtrækninger.
Kommentarer (0)

Skriv en kommentar


Telefon: 3174 8709 Mail: info@hellebulowhansen.dk CVR-nr: 37115193
Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk